The current report aims to address the directions issued by the Arab Interior Ministers Council, to develop a matrix of incorporating the security culture within educational levels in the Arab countries. Security culture is an integral part of the educational mission which can be carried out through a set of curricular and extra-curricular activities and ultimately aim at strengthening both individual and social security.The most common security threats that faces Arab school and students have been identified and distributed to four school stages. These Security concepts were framed within three areas; Personal Security, school Security, and social Security.Adopting Delphi method, the security concepts were sent to a group of experts in the Arab World as matrix with scope and learning outcomes distributed by age groups. Depending on the recommendations of the referees, some concepts were ruled out. The concepts were also distributed to focus groups of teachers, supervisors, and students in order to have a deeper understanding in constructing the matrix. Accordingly, (70) concepts of security culture were identified.To align the theoretical aspect with the practical one, a comprehensive matrix of security concepts has been constructed. Each concept has been assigned to an objective and learning outcomes that suit developmental characteristics of each stage. A set of inclusion techniques were suggested, and they range from total integration, in line with the process of curricula development, to integrating them by allocating spaces to properly include phrases or activities under each lesson.The report concludes with several recommendations:- Develop a comprehensive approach on security education (security and the future) to face security challenges, conflicts, and the youth concerns.- Developing an e-application (security culture) that provides protection skills and seeking security assistance for children or / and adolescents.
أولًا: المراجع العربية
- التركي، عبد الله (2019). الأمن في حياة الناس وأهميته في الإسلام، الكتاب منشور على موقع وزارة الأوقاف السعودية، تاريخ الرجوع: 2/9/2020، متوافر من خلال الرابط: https://islamhouse.com/ar/books/144881/
- جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية (2019). مؤتمر دور التعليم في الوقاية من الإرهاب والتطرف، تاريخ الرجوع: 12/7/2021: متاح: https://nauss.edu.sa/ar-sa/activities/workshops/21-5-2019/Pages/default.aspx
- حمايل، حسين جاد الله (2019). واقع الأمن الفكري في المدارس الحكومية في فلسطين في محافظة رام الله والبيرة من وجهة نظر المعلمين. دراسات- سلسلة العلوم التربوية، 46(1).
- الحوشان، بركة (2014). الإعلام الأمني والأمن الإعلامي، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.
- زيدان، أکرم؛ والحسيني، محمد؛ ونوفل، عبير (2018). الوعي الأمني لدى عينة من أبناء رجال الشرطة. المجلة العلمية لكلية التربية للطفولة المبکرة، جامعة المنصورة، 4(4)، ص246-272.
- ستير، ليزبيت؛ وغانم، حافظ؛ وجلبوط، ميساء (2012). الشباب العرب: هل يفتقدون الأسس التعليمية التي تكفل لهم حياة منتجة. مركز التعليم العالمي في بروكنجزAfrica Learning Barometer (brookings.edu).
- السلطان، فهد (2009). التربية الأمنية ودورها في تحقيق الأمن الوطني، بحث مقدم إلى الندوة العلمية "الأمن مسؤولية الجميع"، الأمن العام -الرياض، ١١-١٤ محرم ١٤٢٩هـ.
- السلطان، فهد (2015). التربية الأمنية وإمكانية تطبيقها في المؤسسات التعليمية: دراسة ميدانية على معلمي المدارس الثانوية ومشرفيها ومديريها. مركز البحوث التربوية، جامعة الملك سعود، الرياض.
- سلمان، محمد؛ وعسلية، محمد (2016). دور الجامعات الفلسطينية بمحافظات غزة في تنمية وعي الطلاب بالثقافة الأمنية لمواجهة المخاطر الأمنية، مجلة جامعة الأقصى) سلسلة العلوم الإنسانية)، 20: 1-45.
- السليماني، غانم بنيا (2021). واقع الأمن الفكري في مناهج التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية، دراسة تحليلية لكتب التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية في دولة الكويت. مجلة القراءة والمعرفة، 21(233)، 37-72.
- سويلم، محمد غنيم (2020). آليات المدارس الثانوية في تنمية الثقافة الأمنية لدى طلبتها: دراسة ميدانية، المجلة التربوية، 34(135):273-318.
- السيد، أحمد (2020). دور المؤسسة التعليمية في تعزيز ثقافة الأمن الفكري لدى الطالبة المعلمة بكلية التربية للطفولة المبكرة. مجلة الطفولة والتربية، 41(2)، 171-218.
- صحيفة الاتحاد (2013). شرطة الشارقة تطلق برنامج الثقافة الأمنية في المدارس، تاريخ الرجوع: 12/7/2021، متاح: https://www.alittihad.ae/article/6348/2013/%D8%B4%D8%B1%D8%B7%D8%A9-
- صحيفة الإمارات اليوم (2020). مجتمعية رأس الخيمة تنشر الثقافة الأمنية بين الطلبة، تاريخ الرجوع: 13/7/2021، متاح:
https://www.emaratalyoum.com/local-section/other/2020-01-16-1.1296364
- الظويلمي، عامر مسلم (2019). جودة البيئة المدرسية وعلاقتها بالمواطنة التنظيمية لدى معلمي مدارس محافظة أضم. مجلة کلية التربية بالمنصورة، 107(5)، 461-525.
- عبد الله، عبد القادر؛ وبوجمعة، شوية؛ ومحمد، حبارة (2021). دور التربية البدنية والرياضية في تعزيز قيم التربية والثقافة الأمنية لدى الطلاب في الجزائر، مجلة المنظومة الرياضية، 8(2)، 105-115.
- العتيبي، تركي (2005). إسهامات الإدارة المدرسية في تنمية الوعي الأمني: دراسة تطبيقية على مدارس التعليم العام الثانوي الحكومي للبنين بمدينة مكة المكرمة. أطروحة دكتوراه غير منشورة، قسم الإدارة التربوية والتخطيط، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
- العدوان، زيد؛ وبني مصطفى، فضية (2015). أثر برنامج تدريبيّ في تنمية مبادئ المواطنة العالميّة لدى معلمي التاريخ في الأردن، مجلة دراسات/سلسلة للعلوم التربوية - الجامعة الأردنية، 42(1)، 127-138.
- العمري، عبد الله بن محمد (2014). دور الثقافة الأمنية في الوقاية من الفكر المتطرف في المجتمع السعودي: دراسة مسحية على أعضاء الهيئة العلمية بمركز محمد بن نايف للمناصحة والرعاية وفروعه بالمملكة العربية السعودية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، السعودية.
- العمري، محمد (2010). التربية الأمنية في المنهج الإسلامي: أصولها ودورها في تكوين الوعي بالأمن الاجتماعي لدى الأجيال. مجلة البحوث الأمنية، 4: 282-304.
- غيطاس، محمد جمال (2012). الأمن المعلوماتي والجرائم الإلكترونية.. أدوات جديدة للصراع، مركز الجزيرة للدراسات.
- قوجيلي، سيد أحمد (2016). فهم الأمننة.. مقاربة نقدية للدراسات الأمنية. مجلة شؤون الأوسط،154:71-86.
- كشواني، بتول؛ والمختار، عوض؛ ومنعم، عبد الناصر (2021). اللجنة العلمية لبرنامج الثقافة الأمنية تستعرض مؤشرات قياس أثر البرنامج على الطلبة، وكالة أنباء الإمارات، تاريخ الرجوع: 14/7/2021، متاح: http://wam.ae/ar/details/1395302945860
- الكفيري، وداد محمد (2020). دور المدارس الأردنية في تعزيز الأمن الفكري لدى الطلبة. المجلة العربية للدراسات الأمنية، 36(1)، 74-88.
- مريقي، بوبكر (2020). دور المدرسة الجزائرية في التصدي لظاهرة العـولمة. الملتقى الوطني الأول حول المدرسة الجزائرية.. الإشكالات والتحديات 18- 19 فيفري 2020. جامعة الوادي، تاريخ الرجوع 11-8-2021، متاح: http://dspace.univ-eloued.dz/handle/123456789/8259
- النشرة الإحصائية للمرصد العربي للتربية (2016). http://www.alecso.org/marsad/site/?p=2168&lang=ar
- وزارة التربية والتعليم الأردنية (2021). برنامج "معًا.. نحو بيئة مدرسية آمنة"، تاريخ الرجوع: 12/7/2021، متاح: https://www.moe.gov.jo/ar/node/19835
ثانيًا: المراجع الأجنبية
- ALEdwan, Z. (2010), Educational Leaders points of view toward the role of school curricula in promoting security education in Jordan, International forum of teaching and studies, 1(6), 5-15.
- ALEdwan, Z. (2016), The Security Education Concepts in the Textbooks of the National and Civic Education of the Primary Stage in Jordan, (An Analytical Study), International Education Studies, 9(9), 146-156.
- Balzacq, T. (2019). Securitization theory: Past, present, and future. Polity, 51(2), 331-348.
- Hourani, N. A. S. (2021). The Role of Electronic Applications in Distance Education for Public School Teachers in the Covid-19, from their Point of View, The Journal of Educational and Psychological Sciences, 5(21( 110-97.
- Madfis, E., Hirschfield, P., & Addington, L. A. (2020). School Securitization and Its Alternatives: The Social, Political, and Contextual Drivers of School Safety Policy and Practice. School Psychology Review, 1-15.
- Nakpodia, E. (2010). Culture and curriculum development in Nigerian Schools, African Journal of History and Culture (AJHC), 2 (1): 1-9.
- UNESCO. (2020). Learning and Teaching for Development: 2013/14 Education for All Global Monitoring Report. Paris: UNESCO
- UNISCO. (2019).Global Education Monitoring Report
- World Bank. (2013). Full Report: Volume 4 of Jobs for Shared Prosperity—Time for Action in the Middle East and North Africa. Washington D.C.: World Bank