The phenomenon of drug abuse has become one of the most dangerous social problems facing all nations of the world, due to the health, social and economic harms caused by this phenomenon. In spite of the efforts rendered to confront this phenomenon, it continues to increase. The latest study conducted by the United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) in 2017 on global drug abuse revealed that about 250 million people which constitutes about 5% of the world's adult population at least used drugs in 2015. Even more seriously, 30 million of them began to suffer from mental disorders as a result of their drug use. Moreover, the spread of drug abuse among adolescents and youth has led to the mounting of this phenomenon, which necessitates the need to pay attention on how to combat and prevent drugs. This role can be played by multiple institutions of society, especially general education institutions that can have an effective and important role in drug control and prevention by focusing on the preventive aspect. Based on the foregoing, this study attempts to identify the scientific and procedural measures, procedures, and methods that may contribute to drug control and prevention in general education environment.
أولًا: المراجع العربية
ــ بير داود، زانا أحمد (2017م). "مخالطة أصدقاء السوء وعلاقتها بارتكاب السلوك الإجرامي: دراسة ميدانية في إقليم كردستان العراق". مجلة كلية الآداب. 77(1). جامعة القاهرة.
ـ الجمعية المصرية العامة لمنع المسكرات ومكافحة المخدرات (2003 («المخدرات تدمر الجسم والنفس والمجتمع »، النشرة الإعلامية السادسة عشرة، القاهرة، مصر.
ــ الجهني، منصور صالح (2012م). "دور المدرسة في وقاية طلابها من أخطار المخدرات"، الملتقى العلمي الأول لأجهزة مكافحة المخدرات، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية.
ــ حسين، عبد اللطيف (2016م). اتجاهات الشباب نحو معرفتهم بالمخدرات، دراسات تربوية.
ــ حماد، محمد فتحي (2004م). الإدمان والمخدرات: (الأسباب، الآثار، الوقاية، العلاج). دار نجد للنشر والتوزيع.
ــ الحوامدة، كمال؛ عطا، جميل (2008م). الشباب الجامعي وآفة المخدرات، كنوز المعرفة للنشر والتوزيع.
ــ الجمعية المصرية العامة لمنع المسكرات ومكافحة المخدرات (2003م). "المخدرات تدمر الجسم والنفس والمجتمع"، النشرة الإعلامية السادسة عشرة، القاهرة، مصر.
ــ الدوسري، موسى مفرج (2010م). "العوامل المؤدية إلى جرائم العنف لدى الأحداث الجانحين في دار الملاحظة الاجتماعية بمدينة الرياض"، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض، المملكة العربية السعودية.
ــ الربابعة، حمزة عبد الكريم (2017م). "مصادر الدعم الاجتماعي المعرفي والوقاية من المخدرات لدى الطلبة المراهقين"، مجلة الدراسات العربية والنفسية. 11(3)، جامعة السلطان قابوس، عمان.
ــ الربدي، محمد إبراهيم (2011م). "الوقاية من الجريمة بين الوقاية الموقفية والاجتماعية". أطروحة دكتوراة غير منشورة، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض، المملكة العربية السعودية.
ــ شرقي، نسرين جواد (2018م). "دور المؤسسات التربوية في الوقاية من المخدرات (المدرسة أنموذجًا)"، المؤتمر العلمي السنوي (يوم الصحة النفسية)، جامعة بغداد، العراق.
ــ طالب، أحسن (2002م). الوقاية من الجريمة، دار الطليعة.
ــ عبد الحليم، أنوار حافظ (2008م). مشاكل البطالة والإدمان، مؤسسة شباب الجامعة.
ــ عتيقة، معاذ صبحي )2016م). "أبعاد الاغتراب النفسي وعلاقتها بتعاطي المخدرات لدى المراهق"، أطروحة دكتوراة غير منشورة، جامعة محمد خيضر بسكرة، الجزائر.
ــ غباري، محمد سلامة (2007م). الإدمان خطر يُهدد الأمن الاجتماعي، دار الوفاء.
ــ المجلس القومي لمكافحة وعلاج الإدمان (2007م). الإستراتيجية القومية الشاملة لمواجهة مشكلة المخدرات في مصر، صندوق مكافحة وعلاج الإدمان والتعاطي، القاهرة، مصر.
ــ محيسن، عون (2013م). "سيكولوجية تعاطي المخدرات وإدمانها لدى الفتاة الجامعية: (دراسة حالة)"، مجلة جامعة القدس المفتوحة، العدد3.
ــ نهاري، عبد الله بن محمد (2013م). "دور المؤسسات التربوية في الوقاية من المخدرات بمنطقة جازان "(مع تقديم تصوّر مُقترح)، أطروحة دكتوراة، غير منشورة، الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة. المملكة العربية السعودية.
ــ نوري، سعدون عبد الله (2011م). "العوامل الاجتماعية المؤثرة في ارتكاب الجريمة"، مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإنسانية ن العدد1، العراق.
ــ هقشة، فيحان فراج وآخرون (2017م). "دور جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز في التوعية والوقاية من المؤثرات العقلية"، مجلة كلية التربية. 1(671). جامعة الأزهر، مصر.
ثانيًا: المراجع الأجنبية
Anderson, S. L. (2012). Going beyond DARE: A school-based CBT art support group for at-risk teens. Saint Mary's College of California.
Horwitz, B. (2010). The Role of the Inter‐American Drug Abuse Control Commission (CICAD): Confronting the Problem of Illegal Drugs in the Americas. Latin American Politics and Society, 52(2), 139-165.
Hynes Dowell, M., Suárez, H., & Cumsille, F. (2010). Cocaine use among high school students in six South American countries. Revista colombiana de Psiquiatria, 39, 36s-45s.
King’endo, M. (2015). Behaviour Disorders Related to Drug Abuse Among Secondary School Students in Kenya.
Mathers, B. M., Degenhardt, L., Bucello, C., Lemon, J., Wiessing, L., & Hickman, M. (2013). Mortality among people who inject drugs: a systematic review and meta-analysis. Bulletin of the World Health Organization, 91, 102-123.
McCrystal, P., Percy, A., & Higgins, K. (2006). Drug use patterns and behaviours of young people at an increased risk of drug use during adolescence. International Journal of Drug Policy, 17(5), 393-401.
Moreira, A., Vóvio, C. L., & Micheli, D. D. (2015). Drug abuse prevention in school: challenges and possibilities for the role of the educator. Educação e Pesquisa, 41(1), 119-135.
Pereira, A. P. D., & Sanchez, Z. M. (2018). Drug use prevention: factors associated with program implementation in Brazilian urban schools. BMC public health, 18(1), 334.
Schorr, L. B., & Marchand, V. (2007). Pathway to children ready for school and succeeding at third grade. Pathways Mapping Initiative.
Simatwa, E. M., Odhong, S. O., Juma, S. L. A., & Choka, G. M. (2014). Substance abuse among public secondary school students: Prevalence, strategies, and challenges for public secondary school managers in Kenya: A case study of Kisumu East Sub County.
Tshitangano, T. G., & Tosin, O. H. (2016). Substance use amongst secondary school students in a rural setting in South Africa: Prevalence and possible contributing factors. African journal of primary health care & family medicine, 8(2), 1-6.
UNCG Center for Youth, Family and Community Partnerships. (2008). Evidence-Based Practice for Adolescent Substance Abuse: A Primer for Providers and Families. http://www.azdhs.gov/bhs/guidance/catsu _attach_c.pdf.
ثالثًا: المراجع الإلكترونية
الأمم المتحدة UNODC (مايو، 2016م). تقرير المخدرات العالمي https://www.unodc.org/doc/wdr2016/V1604256_Arabic.pdf
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(مايو، 2017م) https://www.unodc.org/wdr2017/field/
WDR_Booklet1_Exsum_Arabic.pdf
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(2018م). https://www.incb.org/documents/Publications/
AnnualReports/AR2019/Annual_Report/Arabic_ebook_AR2019.pdf
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ(يوليو، 2020)https://www.unodc.org .
برنامج نبراس، وكالة الأنباء السعودية، (16/8/ 2020م). www.spa.gov.sa
وزارة التربية والتعليم، (2018م). عدد الطلاب للعام الدراسي.
https://datagov.sa/Data/organization/ministry_of_education